in

Nederlandse vrouw (32) in ziekenhuis na vaccinatie: zeldzame bijwerking nog onder de loep

Terwijl de lichten voor het coronavaccin van AstraZeneca weer op groen staan, belandde een 32-jarige vrouw uit Tilburg na haar vaccinatie vorige week in het ziekenhuis.

Ze had een tekort aan bloedplaatjes. De Europese Geneesmiddelenautoriteit (EMA) zoekt nog uit of het om een zeldzame bijwerking gaat.

De schrik zit er nog goed in. De zorgen ook. Inmiddels is ze weer thuis, maar de ziekenhuisopname van de 32-jarige vrouw uit Tilburg heeft er ingehakt.

Bij haarzelf én haar familie. Met haar naam in de krant wil ze niet. Dat naar buiten komt wat er is gebeurd, juist wél.

Omdat moet worden uitgezocht wat er aan de hand is. Behoort ze tot het hele kleine aantal mensen dat de pech had door een mogelijke bijwerking van het coronavaccin getroffen te worden?

Puntbloedingen
Ruim twee weken geleden werd ze ingeënt met het AstraZeneca-vaccin, zoveel is in elk geval zeker.

Diezelfde avond al begonnen de klachten: rillingen en een grieperig gevoel. Na een dag of tien verschenen er puntbloedingen op haar lichaam, die alarmbellen deden rinkelen.

Na onderzoek bleek het aantal bloedplaatjes extreem laag; een waarde die normaal tussen de 150 en 400 moet liggen, lag bij de vrouw op 2.

Dat kan leiden tot een verhoogd risico op bloedingen, in het ergste geval een hersenbloeding. De vrouw belandde in het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ).

Haar moeder: ,,Na een behandeling met de hoogste dosis medicijnen is het aantal bloedplaatjes weer gestegen.”

De diagnose
De diagnose: immuun trombocytopenie (ITP). Dat is een auto-immuunziekte waarbij de patiënt antistoffen aanmaakt tegen de eigen bloedplaatjes.

ITP kan zich acuut voordoen en eventueel overgaan in een chronische vorm. Naast de verhoogde kans op bloedingen, klagen veel patiënten over vermoeidheid.

Kun je ITP krijgen door vaccinatie? Die vraag stelt de Europese medicijnwaakhond EMA zich ook.

Donderdag liet dokter Sabine Straus van geneesmiddelenbewakingscomité PRAC (een onderdeel van EMA) weten dat hiernaar nog onderzoek bezig is.

Lees ook  Melissa Kremer (25) van Mijn kwaad bloed overleden

Niet alleen naar het vaccin van AstraZeneca, maar ook naar de andere coronavaccins. (Voorlopige) resultaten zijn er nog niet.

”ITP is een zeldzame bekende bijwerking van vaccins in het algemeen, maar kan ook diverse andere oorzaken hebben”
– Agnes Kant, Bijwerkingencentrum Lareb

De New York Times schreef al over mensen die kampten met lage aantallen bloedplaatjes na vaccinatie met Pfizer/BioNTech en Moderna.

Hoeveel meldingen er in Europa zijn is onduidelijk. Het Nederlandse bijwerkingeninstituut Lareb laat weten dat er twee meldingen van ITP zijn binnengekomen.

Eén persoon had het Pfizer-vaccin gehad, de andere – dat moet dan de 32-jarige Tilburgse zijn – AstraZeneca.

Agnes Kant van het Lareb: ,,ITP is een zeldzame bekende bijwerking van vaccins in het algemeen, maar kan ook diverse andere oorzaken hebben.”

Inderdaad is al langer bekend dat er ook bij andere vaccinaties een (klein) risico op ITP is, zegt Menno Huisman, hoogleraar Interne Geneeskunde in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).

Zo komt het heel sporadisch (gemiddeld 2,6 per 100.000 keer) voor dat kinderen na inenting tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) een tijdelijk tekort aan bloedplaatjes ontwikkelen.

‘Zeldzaam en potentieel ernstig’
Volgens Huisman kan ook bij de Tilburgse sprake zijn geweest van een bijwerking van het vaccin. De familie van de vrouw benadrukt dat zij, voor zover bekend, niet eerder met lage aantallen bloedplaatjes te maken had.

Dat zij al aan de beurt was voor vaccinatie, had te maken met haar overgewicht. Expert Huisman: ,,Als dit een bijwerking zou zijn van het vaccin gaat het om een zeldzame en potentieel ernstige bijwerking.”

Mensen alert maken
In veel gevallen wordt ITP tijdig ontdekt en behandeld, omdat mensen zich voor de puntbloedingen bij een dokter melden.

Volgens Huisman is het dan ook goed om mensen alert te maken. Als ze na een vaccinatie blauwe plekjes op de huid (puntbloedingen) krijgen, moeten zij meteen naar de dokter.

Lees ook  Op de vlucht geslagen automobilist in Haarlem aangehouden wegens ontvoering van kinderen

Ook de Nederlandse geneesmiddelenautoriteit CBG adviseert een arts te raadplegen ‘als je je plotseling weer niet lekker voelt of wanneer je kleine blauwe plekken krijgt, een paar dagen na vaccinatie’. Dat advies geldt voor alle coronavaccins, dus niet alleen dat van AstraZeneca.

Vooral over het AstraZeneca-vaccin was, al dan niet terecht, al het nodige te doen. Vorige week werd gemeld dat er onderzoek plaatsvond naar het optreden van stollingen (trombose) na vaccinatie.

Maar inmiddels is duidelijk dat trombose, een veelvoorkomende aandoening, helemaal niet vaker optreedt bij gevaccineerden. Integendeel.

‘Voordelen groter dan de risico’s’
Meer opschudding ontstond door berichten uit Noorwegen en Denemarken waar een aantal gevaccineerden met de zeldzame combinatie van trombose én een laag bloedplaatjesaantal te maken kreeg. Dat was voor Nederland reden om vaccinatie met AstraZeneca tijdelijk stop te zetten.

Donderdag stelde EMA dat die zeldzame combinatie nog verder onderzocht moet worden, maar dat AstraZeneca ondertussen veilig gebruikt kan worden.

De voordelen (een bescherming van minstens 60 procent tegen corona) zijn volgens de toezichthouder vele malen groter dan de risico’s. Iedere dag gaan er in Europa nu heel veel mensen dood aan corona, beklemtoont EMA. ,,Onlangs nog 2500 op één dag.”

Bloedplaatjes weer een beetje gestegen
Ook het verband tussen de ITP van de 32-jarige Tilburgse en haar vaccinatie staat dus niet vast. En zelfs als er een verband is, kan het risico zo klein zijn dat vaccinatie nog steeds heel verstandig is.

Maar daar heeft de vrouw zelf uiteraard weinig meer aan. Donderdag bleek dat het aantal bloedplaatjes in haar lijf weer een heel klein beetje is gestegen, vertelt haar man. ,,Volgende week hebben we weer een afspraak om te kijken hoe het verder gaat.”

Piepjonge joyrider maakt stiekem autorit en belt in paniek aan bij huis: ‘Help, de politie zit achter me aan!’

Derde Ace Ventura-film in de maak