in

Joke en Theo zijn 50.000 euro spaargeld kwijt door oplichters: ‘Hele leven voor gewerkt’

Op de dag dat de gepensioneerde Rotterdamse scheepstimmerman Theo 70 jaar werd, belde de ING Bank om hem en zijn vrouw te waarschuwen. Oplichters waren bezig geld van hun spaarrekening te halen. De bankmedewerkster adviseerde al het spaargeld – 50.000 euro – snel te verplaatsen naar een andere rekening. Dat deden Theo en Joke (63), en nu zijn ze al hun geld kwijt.

“Mijn vader vond het al een raar verhaal”, vertelt dochter Marloes (28). Ook zij was wantrouwend toen haar ouders door de bank werden gebeld. Ze was erbij toen het telefoontje kwam, omdat ze samen met haar zoontje op verjaardagsvisite was bij Theo, die die dag 70 jaar werd. “Het was coronatijd dus er kon verder geen bezoek komen. Dat was best sneu, want 70 jaar worden is toch een bijzondere verjaardag.”

“De bank belde om te waarschuwen dat er werd geprobeerd om 2000 euro over te boeken naar een rekening in Oekraïne. Of mijn ouders dat hadden gedaan. Dat hadden ze niet.”

Hetzelfde telefoonnummer
Toch was iedereen wel sceptisch, zegt Marloes. “Mijn vader vond het vreemd dat er uit het niets werd gebeld.” Maar het klonk allemaal overtuigend. “Die vrouw aan de telefoon wist heel kundig de juiste woorden te gebruiken. Ze gebruikte de precieze zakelijke termen, herhaalde nummers, het klonk – achteraf – precies als iemand die zelf bij een bank heeft gewerkt.”

Theo is wantrouwend. Hij besluit ter controle het telefoonnummer van de fraudedesk van de ING Bank te bellen. “Dat bleek inderdaad hetzelfde nummer te zijn als waarmee ze zijn gebeld. Hij kreeg een bandje van de bank te horen. Later bleek dat door spoofing te komen. De oplichter hadden het nummer van de ING Bank gekloond.”

  Cynthia (41) heeft een geheime relatie met haar getrouwde baas..

Door die techniek van spoofing verschijnt op het scherm daadwerkelijk het nummer van de ING, ook al bellen de oplichters van een heel ander nummer.

ING waarschuwt voor deze vorm van oplichting
ING waarschuwt op hun website voor deze specifieke vorm van oplichting. Er zijn een aantal tips om het te voorkomen. “Wij vragen je nooit om geld over te boeken. Wij vragen je nooit naar jouw inlogcodes, pincode of andere beveiligingscodes. Wij sturen je nooit een link om direct in te loggen op Mijn ING. Ook al klinkt de persoon betrouwbaar, ga niet in op zijn of haar verzoek en hang direct op.”

Klanten van ING kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week, de alarmlijn van de bank bellen op 020 22 888 00.

Steeds meer vertrouwen
Het gesprek met de mevrouw van de bank werd op luidspreker gezet. “Ik zat erbij, ik heb alles gehoord”, zegt Marloes. “Ik ben 28 en weet ook wel wat. Maar dan voel je je achteraf heel stom.” Ook de naam van de bankmedewerkster, was die van een echte ING-bankmedewerker.

“Het klonk allemaal heel overtuigend en daardoor krijg je steeds meer vertrouwen. De vrouw aan de telefoon legde uit dat er vanaf vijf IP-adressen uit verschillende landen werd geprobeerd geld over te boeken vanaf mijn ouders’ rekening. Het was dus belangrijk om hun spaargeld, 50.000 euro, over te boeken naar een zogeheten kluisrekening in Nederland.”

Geld overgemaakt
Theo en Joke waren overtuigd en maakten hun spaargeld over naar die ‘kluisrekening’. Ze maken een afspraak om de volgende dag langs te komen op een ING-kantoor. Als ze daar de volgende dag aankomen, blijkt het kantoor dicht. Al hun geld is weg. “Het is verschrikkelijk. Het is hartstikke veel geld. Daar hebben ze hun hele leven voor gewerkt”, zegt Marloes.

  Gepensioneerde Nederlander verdrinkt in Thailand – trouwe hond wachtte urenlang op de oever.

Als ze naar de politie gaan, krijgen ze te horen dat die er niets aan kunnen doen. “Andere zaken hebben prioriteit. Vanwege corona kunnen ze pas na twee weken aangifte doen. Dan zijn die oplichters hem al lang en breed gepeerd.”

Ziek van
Ook de ING kan niets voor ze doen. “Ze zeggen: je hebt zelf dat geld overgemaakt. Dan kunnen wij verder niets doen. Wij hebben gevraagd: kan je dan kijken waar het geld is gepind, maar dat mag allemaal niet vanwege privacy. Die regels zijn allemaal oud en achterhaald. Die moeten veranderen, nu zoveel mensen zo worden opgelicht.”

De ouders van Marloes zijn er ziek van. “Ze slapen slecht. Je gaat ook niet zomaar verder. Je wordt er elke keer mee geconfronteerd. En mijn ouders zijn niet achterlijk, ze zijn hartstikke bijdehand. Die oplichters hebben geen geweten. Die hebben geen idee wat voor invloed dit heeft op onze familie en op de gezondheid van mijn ouders.”

Geld inzamelen
Marloes heeft een GetFunded-pagina opgericht, waarmee ze geld wil inzamelen voor haar ouders. “Mijn ouders willen geen medelijden opwekken. Maar ik wil toch iets doen.” In één dag tijd is er via die inzamelingsactie al 3.850 euro verzameld.

De politie zegt tegen RTL Nieuws dat er aangifte is gedaan en dat de zaak in onderzoek is. Ze hebben nog geen ‘daderprofiel’.

Vrouw (46) na zestien maanden bevrijd van ’internetliefde’ in Nigeria

Krijgt iemand een epileptische aanval? Dit is hoe je het beste kunt handelen