in

Humberto Tan is woedend op Facebook: ‘Trap hier niet in!’

Humberto Tan deelt zijn frustraties over Facebook
Presentator Humberto Tan is woedend en deelt zijn frustraties op Twitter. Al enkele maanden zwerft er een nepartikel van de presentator rond op Facebook met de intentie om mensen op te lichten. Nadat Humberto zelf zijn woede uitte op Facebook werd het artikel van social media verwijderd.

Aanvankelijk wilde Humberto geen aandacht besteden aan het nepartikel.

Humberto Tan
Maar inmiddels is daar verandering in gekomen. “Ik werd gedwongen door Facebook om dit publiekelijk aan de kaak te stellen, want op andere manieren weigerden ze te reageren.” Hij vindt het ‘schandalig’, omdat anderen er ook last van hebben. “Facebook is heel erg traag in het verwijderen van berichten en er zijn malafide bedrijven die dit weten en daar misbruik van maken. Ze kunnen bijna ongestraft ieder z’n foto gebruiken bij een onzinartikel. Ik heb groot bereik op sociale media en kan dit zo oplossen, maar mensen die dat niet hebben ondervinden blijvende schade.”

Twitterbericht
Omdat Facebook traag is in het verwijderen van deze nepberichten reageert de presentator via Twitter. Hij deelt een foto van het nepartikel en schrijft hierbij: “Facebook.. vol met dit soort oplichters! En wéér doet Facebook er niks aan. Het kan ze gewoon niks schelen. Totaal verzonnen interviews met mij plaatsen om mensen financieel op te lichten. TRAP ER NIET IN! Dit zijn pure oplichtingspraktijken.” Via deze weg probeert de presentator alsnog mensen te waarschuwen voor het nepartikel.

Lees ook  Influencer in tranen nadat ze volgers verliest: “Sexy foto’s nemen is het enige wat ik kan”

Facebook…vol met dit soort oplichters!!! En wéér doet Facebook er niks aan. Het kan ze gewoon niks schelen. Totaal verzonnen interviews met mij plaatsen om mensen financieel op te lichten. TRAP HIER NIET IN!!! Dit zijn pure oplichtingspraktijken!

Portretrecht
In de reacties onder zijn eigen bericht laat Humberto ook nog een reactie achter. “Alleen al op basis van portretrecht is het onrechtmatige daad. Maar desondanks doet Facebook er niks aan. They just don’t care!”. Volgens Humberto heeft het de schijn dat Facebook niet zo zit met nepnieuws. “Mijn vermoeden is dat Facebook goed verdient aan advertentie-inkomsten van die bedrijven en er daarom weinig belang bij heeft om berichten te verwijderen”, aldus Humberto.

Lees ook  Gaby Blaaser laat niks aan je verbeelding over met deze pikante foto's

Reactie van Facebook
Ook is gevraagd om de opinie van Facebook waarop een woordvoerster reageert. “Uiteraard moet een commercieel bedrijf geld verdienen maar juist daarom moeten we het platform gezond houden voor de toekomst”, aldus de woordvoerster. Ze wil vooral het schriftelijke statement van het bedrijf benadrukken: “In het afgelopen anderhalf jaar hebben we hard gewerkt aan het aanpakken van nepnieuws en misinformatie, middels een combinatie van technologie en getrainde mensen (momenteel werken 20.000 mensen wereldwijd toegewijd aan de veiligheid en beveiliging van ons platform), zij richten zich onder andere op het verwijderen van nepaccounts, samenwerken met fact checkers (in Nederland Nu.nl) en het promoten van mediawijsheid. Dit is een continue proces dat nooit ‘af’ is en we blijven verbeteren.”

Kunstmatige intelligentie
Afgelopen donderdag publiceerde The Wall Street Journal nog een artikel over de nepnieuwsbestrijding van Facebook. Volgens de krant zijn er te weinig medewerkers bij deze organisatie om deze artikelen te controleren op echtheid. Het bedrijf maakt in de strijd tegen nepnieuws voornamelijk gebruik van kunstmatige intelligentie.

Ze toonde trots haar verlovingsring op Instagram, maar werd plots door iedereen uitgelachen

Deze jeans kost meer dan €100 – maar ze zorgt ervoor dat je scheten niet meer stinken.