in

Dit gebeurt er als je elke dag 30 minuten wandelt

Wees eerlijk: je besteedt per dag makkelijk een half uur aan Instagram en Facebook. Als je je telefoon nou eens uitzet en die tijd gebruikt om een wandeling te maken, bijvoorbeeld in het park of gewoon lekker door de buurt. Wandelen is namelijk zo goed voor je lichaam en geest. Er zijn een aantal dingen die kunnen gebeuren als je elke dag een wandeling van zo’n 30 minuten maakt.

Het brein verandert op goede manier

In een onderzoek zijn de effecten die wandelen op het brein heeft aangetoond. Volgens dit onderzoek gaat je endorfine omhoog en je stress significant omlaag. Oefeningen met een lage impact, zoals wandelen, dragen ook bij aan de algehele hersengezondheid en verminderen zelfs het risico op Alzheimer en dementie.

Het verbetert je zicht

Misschien klinkt het raar, maar blijkbaar kan elke dag wandelen ook voordelen voor de ogen opleveren. Wandelen verbetert de oogdruk, waardoor een glaucoom in sommige gevallen wordt verminderd.

Het houdt je hart sterk

Wandelen is net zo functioneel als hardlopen zegt de Amerikaanse Hartstichting. Het kan hartgerelateerde problemen helpen vermijden, zoals een beroerte. Ook verbetert het de bloedcirculatie, reduceert het cholesterol en stabiliseert het de bloeddruk.

Lees ook!
Wandelaar doet lugubere vondst in droogstaande uiterwaarden bij Nijmegen

Het vergroot je longen

Naast bestrijden van toxines in het lichaam, verbetert wandelen ook de longen door deze te leren meer zuurstof door het lichaam te laten stromen. Dit kan een grote invloed hebben op de longfunctie, voor het voorkomen van longziekten.

Het verbetert je alvleesklier

In een onderzoek is aangetoond dat mensen die alleen wandelden een betere glucosegehalten hebben dan mensen die 6 keer zo vaak hardlopen. Dit betekent dat mensen door middel van lopen diabetes kunnen veroorzaken, en dat wandelen een betere optie is dan hardlopen.

Het helpt bij je spijsvertering

Een betere buikgezondheid is essentieel voor het voorkomen van darmkanker en andere problemen, zoals winderigheid en constipatie. Wandelen kan helpen om de dikke darm te normaliseren, door de darm letterlijk in beweging te houden.

Het zorgt voor strakkere spieren

Als een persoon vet verliest in het lichaam, worden de spieren zichtbaar en strakker. Dit kan worden bereikt door 10.000 stappen per dag te zetten. Omhoog lopen, of een interval aanbrengen in de wandeling, kan ook op andere delen in het lichaam de spieren versterken. Dit kan allemaal als vervanging dienen voor je work-out in de sportschool die dag. Wandelen is veel rustiger voor het lichaam, dus je hebt minder last van spierpijn en er is geen hersteltijd nodig, waardoor je continu kunt blijven wandelen.

Lees ook!
7 jongetjes overvallen 13-jarige

Het zorgt voor stevige gewrichten en botten

Een stijf en pijnlijk gevoel kan worden verminderd door elke dag 30 minuten te wandelen. Sterkere gewrichten, blessures voorkomen en zelfs botverlies verminderen zijn goede manieren om je lichaam gezond te houden. De Arthritis Foundation raadt aan om te wandelen, zodat je gezonder en comfortabeler in je lichaam zult zitten.

Het verlicht de rugpijn

Sporten en oefeningen met een hogere impact kunnen de rug beschadigen. Maar oefeningen met een lagere impact, zoals wandelen, kunnen rugpijn verlichten door het bloed goed te laten circuleren rond de ruggengraat. Dit, en het versterken van flexibiliteit en je houding, kunnen alle rugpijn verhelpen.

Het zorgt voor een gebalanceerde geest

In je eentje of met anderen wandelen kan je stemming verbeteren en stress of angst verminderen. Het is zelfs gebleken dat het depressie reduceert bij mensen.

Genoeg reden om voortaan 30 minuten te gaan wandelen. Tag een vriend, vrienden, zus, broer of iemand anders om elke dag samen te gaan wandelen. Het is goed voor je gezondheid!

7-jarig meisje met syndroom van Down heeft succesvolle modellencarrière.

Heeft jouw beste vriend(in) deze 6 eigenschappen? Dan is het een vriend(in) voor het leven