in

Bezorger verongelukt op spoor voor ogen van NS-medewerker die eten had besteld

Een toezichthouder van de NS houdt de wacht bij een gevaarlijke spoorwegovergang, bestelt een maaltijd bij Spare Rib Express Hengelo en ziet even later hoe de bezorger van zijn avondhap door een trein wordt meegesleurd. Het gebeurde zondagmiddag in Zenderen.

Een brandend kaarsje, een kleurrijk bloemstuk en een kaartje met een sobere tekst: ‘We zullen je missen, Team Spare Rib Express’.

De herdenkingsplaats is net ingericht door de collega’s van het slachtoffer. Enkele meters verderop denderen de treinen gewoon weer door.

Het is maandagmiddag rond een uurtje of vijf. Het is fris, droog, rustig weer. Het schemert al een beetje.

Ongeveer dezelfde entourage als 24 uur geleden, toen zich op deze plek in het landschap tussen Bornerbroek en Zenderen een huiveringwekkend drama voltrok.

Met als dodelijk slachtoffer een 21-jarige maaltijdbezorger uit Hengelo. En een veiligheidsmedewerker van de NS als getuige en ongewilde hoofdrolspeler in een krankzinnig, tragisch verhaal.

”Onze mensen die hier gisteren waren, zijn getuige geweest. Dat heeft natuurlijk een enorme impact op hen gehad”
– Léonie Bosselaar, woordvoerster NS

Maaltijdje bestellen op locatie
De spoorwegovergang op Het Vlier, een zijstraatje van de Zelikerweg, is onbewaakt, gevaarlijk en wordt dagelijks van 06.00 uur ’s morgens tot 22.00 uur ’s avonds bewaakt door twee toezichthouders van de NS.

Aan weerszijden van de overgang houden medewerkers, vaak zittend in hun auto, de situatie permanent in de gaten.

Ze waarschuwen passanten, monitoren de locatie en houden exact bij hoeveel wandelaars, fietsers en auto’s hier de rails tussen Borne en Almelo oversteken.

Lees ook  Triest nieuws - Ruud de Wild stopt voorlopig met radio vanwege kanker

Er wordt gewerkt in twee diensten van acht uur: van 06.00 tot 14.00 uur en van 14.00 tot 22.00 uur. Zeven dagen per week en dus ook op zondag. Logisch dat de middag- en avondman rond etenstijd wel eens een maaltijdbezorger laat komen.

Zo ook zondagmiddag rond een uur of vijf. De dienstdoende beveiliger kreeg honger en belde met de Spare Rib Express in Hengelo.

Hoewel de politie het incident nog in onderzoek heeft en de NS hierover niets wil bevestigen blijkt uit verklaringen ter plekke dat de maaltijdbezorger, rijdend in zijn auto en komend vanaf de Zeilkerweg, zijn bestelling wilde afleveren aan de wachtende toezichthouder aan de overzijde van het spoor.

De bestuurder heeft de goederentrein, die op volle snelheid richting Almelo reed, vermoedelijk niet opgemerkt.

Hij is de spoorbaan opgereden en in de flank aan de bestuurderszijde gegrepen. Het voertuig werd honderden meters meegesleurd. De man uit Hengelo was op slag dood.

Voor ogen toezichthouder
De toezichthouder heeft de maaltijdbezorger, die hem tegemoet reed, vermoedelijk voor zijn ogen zien verongelukken.

Op dit smalle weggetje aan de zuidwestkant van het spoor is er maar één parkeerpositie denkbaar voor iemand die deze gevaarlijke plek permanent in het vizier moet houden.

Met de neus in een rechte lijn richting de overgang. Dat onderschrijven de collega’s die deze maandag dienst hebben bij de ongevalsplek.

Ze zijn geschrokken van het dodelijke incident en kunnen zich nauwelijks voorstellen wat hun collega-toezichthouder de vorige dag heeft meegemaakt.

De mannen kennen elkaar niet, ze worden via beveiligingsbedrijven van de NS als eenlingen ingehuurd voor deze klus.

Lees ook  ‘Militairen gedreigd met ontslag als ze coronaprik weigeren’

De NS houdt al ruim een half jaar permanent de wacht bij deze spoorwegovergang, die op de nominatie staat om later dit jaar te worden opgeheven.

Conform het beleid van ProRail om een einde te maken aan alle overgangen zonder beveiliging. Daarop vooruitlopend wordt de overweg bij Zenderen binnenkort al afgesloten voor auto’s en gemotoriseerd verkeer.

Alleen wandelaars en fietsers mogen er nog even gebruik van maken. Die maatregel is dus nabij, maar komt voor de 21-jarige maaltijdbezorger te laat.

Uitgerekend omdat hij een bestelling moest afgeven bij een functionaris die de veiligheid op deze spoorwegovergang moet bevorderen.

Enorme impact op getuigen
ProRail en NS betreuren het dodelijk ongeval ten zeerste en bevestigen dat deze spoorwegovergang wordt opgeheven.

„Het is vreselijk wat er is gebeurd”, zegt NS-woordvoerster Léonie Bosselaar. „We zijn met ProRail bezig met het saneren van onbewaakte en onveilige overwegen.

Deze overweg verdwijnt ook. Vooruitlopend daarop nemen wij tijdelijke maatregelen. Onze toezichthouders en beveiligers staan hier dagelijks om passanten te wijzen op deze gevaarlijke overweg.

En om een goed beeld te krijgen van hoe deze overweg wordt gebruikt. Onze mensen die hier gisteren waren, zijn getuige geweest.

Dat heeft natuurlijk een enorme impact op hen gehad. Meer kan ik daar niet over zeggen, het onderzoek loopt.”

Volgens ProRail-woordvoerder Aldert Baas staat Het Vlier op de planning om dit jaar te worden opgeheven en komen er binnen enkele weken voorzieningen om gemotoriseerd verkeer te weren.

Bekende broers Azimi opgepakt voor mogelijke hypotheekfraude, politie zoekt in hotel naar bewijs

Marco Borsato brengt single uit over z’n vrouw die hem verlaat: ‘Maar nu ga je weg en ineens is het echt’